Zonguldak il merkezinde 7-11 yas grubu işitme engeli olan ve olmayan çocukların psiko-sosyal gelişimlerinin karşılaştırılması

İşitme duyusu, bir çocuğun iletişim ve davranışsal becerilerini, eğitim yaşantısını ve diğer insanlarla olan ilişkilerini etkileyebilir. İşitme engelli çocuklarda bu konularda oluşabilecek olan sorunlar, onların psiko-sosyal gelişimlerini bozabilir. Çalışma, 7-11 yaş grubu işitme engelli çocuklar ile, işitme engeli olmayan çocukların psiko-sosyal gelişimlerini karşılaştırmak amacı ile yapılmıştır Bu çalışmada konuşma dönemi öncesi işitme yitimi meydana gelen 7-11 yas grubu 30 işitme engelli çocuk ile normal işiten 67 çocuğun psiko-sosyal gelişimleri karşılaştırmalı olarak değerlendirildi. Çocukların psiko-sosyal gelişim düzeylerini ölçmek için Yavuzer tarafından Türk çocuklarına uyarlanan, 135 maddeden oluşan psiko-sosyal gelisim ölçegi kullanıldı. Ölçek, her çocuk için çocuğun anne, baba ya da yakın çevresinden alınan bilgiler doğrultusunda dolduruldu ve ölçeğin puanlama sistemine göre değerlendirildi. 7-11 yas grubu normal işiten ve işitme yitimi bulunan çocukların psiko-sosyal gelişim puanları karşılaştırıldığında 7 yaş normal işiten çocukların 69.1, işitme engellilerin 53.6; 11 yaş normal işiten çocukların 103.8, işitme engellilerin 71.1 puan aldıkları saptandı ve ortalamalar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu. Psiko- Sosyal Gelişim Ölçeğinin alt bölümleri olan; Maddi Özerklik, Kisisel Özgürlük, Yer Değiştirme, Bos Zaman Faaliyetleri, Para, Okuma ve Kitap ilgileri, Sosyal Yaşama Ait ilgiler, Anne-Baba ile ilişkiler, Yaşıtları ile ilişkiler bölümleri gruplar arası karşılaştırılarak değerlendirildi. Değerlendirme sonucunda 7-11 yaş işitme engelli çocukların normal işiten yaşıtlarından daha düsük psiko-sosyal gelişime sahip oldukları bulundu. Yaş ile psiko-sosyal gelişim arasındaki ilişkiyi belirlemek açısından değerlendirme yapıldığında, yaş arttıkça psiko-sosyal gelisimin güçlendiği saptandı. Her iki grupta, araştırmaya katılan erkek çocukların puan ortalamasının kızların ortalamasından daha yüksek olduğu bulundu. Ayrıca her iki grupta da orta sosyo-ekonomik düzeydeki çocukların puanının, düşük sosyo-ekonomik düzeydeki çocuklardan daha yüksek olduğu belirlendi.

The sense of hearing, might affect communicative and behavioral skills, educational life and relations with other individuals of a child. Such problems might impair psycho-social development of deaf children. The aim of this study was to compare psycho-social development of children with and without hearing loss in a group aging 7-11. In this study, pscho-social development of 30 deaf children who had hearing loss before language acqusition and 61 children with normal hearing were assessed comparatively. In order to measure the level of psycho-social development of children, a psycho-social development scale composed 135 items, adapted to Turkish children by Yavuzer was used. The scale was completed for each child with the information given by the parents and evaluated according to scoring system of the scale. As comparing psycho-social development scale scores of normal hearing children and the children with hearing loss in 7-11 age group it is found that 7 years old children with normal hearing were got 69.1 and with hearing loss 53.6; 11 years old children with normal hearing were got 103.8 and with hearing loss 71.1 points. The difference between those mean values were found to be statistically significant. The subgroups of psycho-social development scale; economical independence, individual freedom, changing the place, spare time facilities, money, reading and book interest, social life issues, parental relations, relations with the same aged were also compared and evaluated between the groups. As a result of this evaluation it is found that 7-11 years old deaf children were having lower psycho-social development than normal hearing children. As evaluated to determine the relation between the age and the psycho-social development, its found that increasing age were increased strength of pyschosocial development. The mean scores of male children included the study were found to be higher than the mean scores for female children in both groups. In addition it was found that the scores of children in middle socio-economic level were higher than the scores of children in low socio-economic level.

Eser Adı
[dc.title]
Zonguldak il merkezinde 7-11 yas grubu işitme engeli olan ve olmayan çocukların psiko-sosyal gelişimlerinin karşılaştırılması
Tez Danışmanı
[dc.contributor.advisor]
Ayoğlu, Ferruh N.
Yayıncı
[dc.publisher]
Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı
Yayın Türü
[dc.type]
masterThesis
Özet
[dc.description.abstract]
İşitme duyusu, bir çocuğun iletişim ve davranışsal becerilerini, eğitim yaşantısını ve diğer insanlarla olan ilişkilerini etkileyebilir. İşitme engelli çocuklarda bu konularda oluşabilecek olan sorunlar, onların psiko-sosyal gelişimlerini bozabilir. Çalışma, 7-11 yaş grubu işitme engelli çocuklar ile, işitme engeli olmayan çocukların psiko-sosyal gelişimlerini karşılaştırmak amacı ile yapılmıştır Bu çalışmada konuşma dönemi öncesi işitme yitimi meydana gelen 7-11 yas grubu 30 işitme engelli çocuk ile normal işiten 67 çocuğun psiko-sosyal gelişimleri karşılaştırmalı olarak değerlendirildi. Çocukların psiko-sosyal gelişim düzeylerini ölçmek için Yavuzer tarafından Türk çocuklarına uyarlanan, 135 maddeden oluşan psiko-sosyal gelisim ölçegi kullanıldı. Ölçek, her çocuk için çocuğun anne, baba ya da yakın çevresinden alınan bilgiler doğrultusunda dolduruldu ve ölçeğin puanlama sistemine göre değerlendirildi. 7-11 yas grubu normal işiten ve işitme yitimi bulunan çocukların psiko-sosyal gelişim puanları karşılaştırıldığında 7 yaş normal işiten çocukların 69.1, işitme engellilerin 53.6; 11 yaş normal işiten çocukların 103.8, işitme engellilerin 71.1 puan aldıkları saptandı ve ortalamalar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu. Psiko- Sosyal Gelişim Ölçeğinin alt bölümleri olan; Maddi Özerklik, Kisisel Özgürlük, Yer Değiştirme, Bos Zaman Faaliyetleri, Para, Okuma ve Kitap ilgileri, Sosyal Yaşama Ait ilgiler, Anne-Baba ile ilişkiler, Yaşıtları ile ilişkiler bölümleri gruplar arası karşılaştırılarak değerlendirildi. Değerlendirme sonucunda 7-11 yaş işitme engelli çocukların normal işiten yaşıtlarından daha düsük psiko-sosyal gelişime sahip oldukları bulundu. Yaş ile psiko-sosyal gelişim arasındaki ilişkiyi belirlemek açısından değerlendirme yapıldığında, yaş arttıkça psiko-sosyal gelisimin güçlendiği saptandı. Her iki grupta, araştırmaya katılan erkek çocukların puan ortalamasının kızların ortalamasından daha yüksek olduğu bulundu. Ayrıca her iki grupta da orta sosyo-ekonomik düzeydeki çocukların puanının, düşük sosyo-ekonomik düzeydeki çocuklardan daha yüksek olduğu belirlendi.
Özet
[dc.description.abstract]
The sense of hearing, might affect communicative and behavioral skills, educational life and relations with other individuals of a child. Such problems might impair psycho-social development of deaf children. The aim of this study was to compare psycho-social development of children with and without hearing loss in a group aging 7-11. In this study, pscho-social development of 30 deaf children who had hearing loss before language acqusition and 61 children with normal hearing were assessed comparatively. In order to measure the level of psycho-social development of children, a psycho-social development scale composed 135 items, adapted to Turkish children by Yavuzer was used. The scale was completed for each child with the information given by the parents and evaluated according to scoring system of the scale. As comparing psycho-social development scale scores of normal hearing children and the children with hearing loss in 7-11 age group it is found that 7 years old children with normal hearing were got 69.1 and with hearing loss 53.6; 11 years old children with normal hearing were got 103.8 and with hearing loss 71.1 points. The difference between those mean values were found to be statistically significant. The subgroups of psycho-social development scale; economical independence, individual freedom, changing the place, spare time facilities, money, reading and book interest, social life issues, parental relations, relations with the same aged were also compared and evaluated between the groups. As a result of this evaluation it is found that 7-11 years old deaf children were having lower psycho-social development than normal hearing children. As evaluated to determine the relation between the age and the psycho-social development, its found that increasing age were increased strength of pyschosocial development. The mean scores of male children included the study were found to be higher than the mean scores for female children in both groups. In addition it was found that the scores of children in middle socio-economic level were higher than the scores of children in low socio-economic level.
Kayıt Giriş Tarihi
[dc.date.accessioned]
2020-08-28
Açık Erişim Tarihi
[dc.date.available]
2020-08-28
Yayın Yılı
[dc.date.issued]
2006
Yayın Dili
[dc.language.iso]
tur
Konu Başlıkları
[dc.subject]
İşitme engelli çocuk
Konu Başlıkları
[dc.subject]
İşitme yitimi
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Psiko-sosyal gelişim
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Çocuk sağlığı hemşireliği
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Çocuk gelişimi
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Deaf children
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Hearing loss
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Psycho-social development
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Pediatric nursery
Konu Başlıkları
[dc.subject]
Pediatric development
Tek Biçim Adres
[dc.identifier.uri]
https://hdl.handle.net/20.500.12628/9392
Yazar
[dc.contributor.author]
Konuk, Dilek
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Görüntülenme Sayısı ( Şehir )
Görüntülenme Sayısı ( Ülke )
Görüntülenme Sayısı ( Zaman Dağılımı )
Görüntülenme
241
09.12.2022 tarihinden bu yana
İndirme
1
09.12.2022 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
17 Temmuz 2024 23:11
Google Kontrol
Tıklayınız
children hearing normal development psiko-sosyal psycho-social işitme çocukların scores işiten engelli between evaluated bulundu değerlendirildi gelişim çocuğun relations yüksek ilişkiler olduğu sosyo-ekonomik engellilerin düzeydeki grupta saptandı arasındaki Sosyal bölümleri İşitme gelişimlerini olarak groups Yavuzer yitimi
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms